Az épület a tér
közepén helyezkedik el, három homlokzata szabadon áll: keletről a Vasvári
Gimnázium és a régi zsinagóga található, délnyugaton a Gutenberg, északnyugaton
a Jósika, északkeleten a Hajnóczy utca zárja körbe a telket. A főbejárat a
Jósika utca felől van, ezen a homlokzaton (inkább belülről) festett
üvegablakokon látható a klasszicista régi és az új zsinagóga. Hangsúlyosak az
oldalhomlokzatok középrizalitjai (rizalitot a reneszánsz és a barokk
építészetben használtak, jelent az épület homlokzatából, az építés síkjából
kiemelkedő részt, célja a homlokzat függőleges tagolása), melyek kereszt
alaprajzot sejtetnek, ami természetszerűleg nem lehetséges a zsinagógáknál. Ez
az elrendezés kiemeli az épület frontalitását.
A zsinagóga a századfordulóra
épült, ezért kapott ilyen gazdag ornamentikát. Milyenségében a következő
szempontok játszottak szerepet: a régi zsinagógát az akkori hitközség kinőtte,
illetve az nem volt városképalkotó tornyok és kupola híján. A zsidóság szerette
volna az épület által is mutatni az asszimilációra való képességüket, a
közéletben való szereplésükre és a keresztények elfogadására való vágyukat
azáltal, hogy keresztény építészeti elemeket vettek át. Általában a
zsinagógáknál a középrizalitok csúcsán helyezkednek el a mózesi kőtáblák, itt
azonban valamikor keresztvirágok álltak, a kőtáblák pedig lejjebb kaptak
helyet. A kupola dobján körbefutó oromzatok csúcsán is gótikus kővirágok, a
laternán pedig – ugyancsak az oldallapok csúcsain - Lechner Ödön népies és
historizáló elemeket alkalmazó formavilágát idéző rügyek. Ebben a zsinagógában
elsőként található magyar nyelvű felirat, mégpedig az oltár előtt található
donga boltívén: Szeresd felebarátodat, mint tenmagadat! – a héber írás más
fordításban: Szeresd felebarátodat, mert olyan, mint te! - közös elem a zsidó
és a katolikus keresztény vallásban. A többi, világtájak szerint álló dongán
apró, arany betűs feliratok tartalmazzák a napi imákat héberül, látványilag is
kiemelve a fődongák ívét.
Kívülről a kettős
kupola barokk stílusúnak hat, belülről pedig az adja meg a centrális jelleget.
Négy oszlop tartja csegelyeken a dobot és a kupolát, melynek belseje a világot
jelképezi. Csúcsában kivilágítható Dávid-csillag van, sugarakkal körülvéve. A
laternából beszűrődő fény és Róth Manó különleges vitrázsai ámulatba ejtő
szépséget keltenek. A dob 24 oszlopocskája a nap 24 óráját szimbolizálja, a
csipkebokor virágai pedig a kinyilatkoztatást. A fokozatosan sötétülő kék szín
végtelenség látványaként hat. A csegelyek közepén arany nap van, közepén négy
héber szóval, melyek a Tóra, a tanulás és jó cselekedetek, vagyis az erkölcsi
lét - zsidók szerint - meghatározó elemei fontosságát fogalmazzák meg. A
zsinagógabelsőben domináló kék-arany-drapp szín szegélyként megjelenik a
csegelyeken, illetve az oszlopfőkön, árkádokon is díszít. A zsidó hagyományok
szerint a férfiak és a nők külön ülve hallgatják az istentiszteleteket, így az árkádos
karzaton nők számára alakítottak ki 500 ülőhelyet, míg a férfiaknak 840 hely
van katolikus elrendezésű, tehát párhuzamos, szorosan álló padokban. Az ablakok
festett üvegűek, illetve mozaikosak és kőrácsba vannak foglalva, közülük a
földszinten lévők a zsidó ünnepek, és egyéb zsidó hagyományok jelképeit,
elemeit ábrázolják. Kisebb ablakrészletekben a Löw Immanuel által
tanulmányozott szentföldi flóra virágai láthatóak.
Az oltárfal fehérsége
a tisztaságot mutatja, mögötte az alapszíntől sötétebb kék boltozat ezt még
inkább kiemeli. A frigyszekrény-kompozíció alsó szintjén van a tórafülke,
felette törpegaléria, felső szinten pedig az énekkar és a barokkosan törtvonalú
orgona. Magát a frigyszekrényt lóhereívek, oszlopocskák, vimpergaszerű
(vimperga= csúcsív, díszorom) kőcsipkék mintázzák, csúcson gótikus keresztvirággal.
Tér elemzése:
Az alaprajzi
kompozíció a bizánci típusú zsinagógától abban tér el, hogy a hátsó toronypár
kisebb és nem emelkedik ki az épület fő tömegéből. Így a perspektívájában
hatásos épületet hoztak létre, melynek monumentalitása jól érzékelhető a
megfelelő nagyságú szabad téren.
Belsőleg katolikus
jellegű a hosszanti tengely mentén való látszólagos megnyúlással. Ezt a
látszatot a karzatok mellvédjei, a szegmensíves árkádsor kelti. A karzaton
kissé tágul a tér. A hosszanti jellegű belső térbeli beteljesülése a gotizáló frigyszekrény-kompozíció
képe. A tórafülkét, az egész zsinagógához hasonlóan nyolcszögletű kupola zárja
le. Az orgona felett az apszist betetőzendő gótikus, rabicszerkezetű boltozat
látható. A belső tagoltság ellenére is tökéletes az akusztika.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése